Don't cry because it's over, smile because it happened- Dr. Seuss| The Messenger of Allah SAW said: "Shall I not tell you the most in goodness of your deeds, the nicest to Your Owner, the highest in your ranks, better for you than spending gold and silver, and better for you than meeting your enemy whereupon you strike their necks and they strike your necks?" They said "Yes O' Messenger of Allah." He said: "Remembrance of Allah."| hayya a'lal fallah |Narrated Abdullah bin Umar: Allah's Apostle said, "It is not permissible for any Muslim who has something to will to stay for two nights without having his last will and testament written and kept ready with him."|

Tuesday, August 19, 2014

istilah yang selalu orang salah guna.

rasa macam nak betulkan balik mindset orang-orang Malaysia yang selalu salah tafsir perkataan.

yang membuatkan aku rasa pening bila istilah tu maknanya lain. dan tanggapan orang Malaysia (orang kite) pulak lain.

trying to make this blog more useful and bermaklumat.

ok. pernah dengar dialog-dialog orang-orang kita yang cakapnya gini.

ali : aku ingat nak pergi masjid.
abu: kau tak payah nak alim sangat lahh.

first, Alim. alim ni sebenarnya bermaksud yang mengetahui. dan sebab tu kalau untuk cikgu- muallim/mualimah (perempuan). kalau dekat negara arab, orang yang tak belajar agame pun dipanggil alim. sebab maksud alim ni mengetahui. jadi, kalau nak gelarkan elbert einstain sebagai alim pun boleh. sebab makne alim ni mengetahui. 

tetiba rasa macam elbert enitain macam belajar agama kan.. ehekss

haa, lagi satu klu. perkataan arab ni dia berkaitan antara satu sama lain. contohnya gini, alim- ain-lam-mim. membentuk perkataan alim. kalau tambah mim di depan jadi muallim. maknanya cikgu. 

second, thiqah

senah: maafla, ana nak jage thiqah ana.

dalam konsep ni, thiqah ni maknenya 'orang yang dipercayai'. tapi konsep kita mungkin kita anggap thiqah ni lebih kepada konsep alim tadi. orang yang hebat dalam agama. tapi tidak ye. thiqah is kepercayaan. jadi, kalau kita mempercayai orang-orang yang disekeliling kita, itulah thiqah sebenarnye. 

ok, clear?

move on untuk yang ketiga, dai'e.Muslim yang menyebarkan dakwah dan risalah Rasulullah. yang melakukan Amar Ma'ruf nahi Munkar. selalunya perkataan ni tak disalah guna sangat. dan mindset orang kita betul dengan maksudnya.

keempat. warak. warak - menahan diri daripada melakukan perkara yang dilarang oleh Allah. yang ni kita selalu je sebut bila nampak orang tu yang dah ade tanda hitam dekat dahi. ataupun yang selalu pergi masjid. sebenarnye salah tu. kalau kita tak buat perkara yang dilarang pun dah kira warak. 

so, lepas ni. kalau tak buat benda yang dilarang oleh Allah. anda adalah orang yang warak ! *tepuk tangan

sebenarnya, saya kongsikan ni sebab ada orang yang tak tahan digelar panggilan-panggilan cam gini. kononnye macam extreme. bagi saya tak pun. sebab saya faham apa makne perkataan tu. dan selalunya mindset orang kita yang buatkan perkataan tu nampak complicated. 

kalau dekat negara arab, pemandu teksi pun kita panggil muallim tahu? sebab dia adalah orang yang mengetahui tentang jalan tu. jadi, tak payah susah hati. atau terasa macam di perli. sebab? sebab mereka mendoakan anda. 

apa yang perlu anda buat? ucap 'alhamdulillah..' moga-moga Allah menjadikan aku sorang yang mengetahui. maknenya, orang yang pandai. *sengih sorangsorang

kan kata-kata tu doa. 

sesi teguran. 

------------------------------------------------------

biarlah kite pakai tudung bidang 45 ke, tudung bulat ke, tudung 50 or apa-apa aja, aim of the experiment adalah sama. iaitu sebagai seorang hamba dan khalifah. 

Surah Al-Mukminun. 23:115

bergetar jiwa. 

maka, apakah kamu mengira bahawa Kami menciptakan kamu main-main (tanpa tujuan) dan bahawa kamu tidak akan dikembalikan kepada Kami? 

Sebagai hamba kenalah beribadah. Sebagai khalifah kenalah mengatur, menyusun, mendidik, membangun dan berkemajuan. Dibangunkan itu semua untuk keperluan insan. Politiknya, ekonominya, pendidikannya, kebudayaannya, masyarakatnya, perhubungannya, tugasnya. Syariat jadikanlah panduan di semua aspek kehidupan. 

maka, saya rasa tak salah kalau gelaran itu digelarkan kepada awak muslimah. sebab awak memang layak. sesuai dengan maknanya. 

bidadari syurga pun jeles. ^^

muslimah - perempuan muslim (bukan istilah perempuan alim malaysia. alim malaysia dengan alim arab lain yee)
 

No comments:

Post a Comment

Sila masukkan nama anda. Terima Kasih daun kari. :D