Don't cry because it's over, smile because it happened- Dr. Seuss| The Messenger of Allah SAW said: "Shall I not tell you the most in goodness of your deeds, the nicest to Your Owner, the highest in your ranks, better for you than spending gold and silver, and better for you than meeting your enemy whereupon you strike their necks and they strike your necks?" They said "Yes O' Messenger of Allah." He said: "Remembrance of Allah."| hayya a'lal fallah |Narrated Abdullah bin Umar: Allah's Apostle said, "It is not permissible for any Muslim who has something to will to stay for two nights without having his last will and testament written and kept ready with him."|

Wednesday, August 20, 2014

saya kunang-kunang yang cantik. eheeeekss

teringat suatu ketika dahulu. pernah membaca satu blog yang menceritakan perihal mengenai 'kalkatu' yang mengumpamakan 'kalkatu' itu sebagai  wanita. atau perempuan.

kalau tidak silap katanya, "Kita patut fikir risau tengok keadaan sekarang yang mana perempuan-perempuan suka sangat keluar pada waktu malam tanpa mahramnya” Sambungannya “Perempuan yang keluar malam ni ibarat kalkatu yang pada mulanya ada sayap dan akhirnya melepaskan sayapnya”

bergetar hati saya ketika membaca. bukan apa, bimbang dipandang agak keterlaluan. bimbang juga diri diambang fitnah.

mesti korang fikir, kenapa perempuan itu digelar sebagai 'kalkatu'? saya pun still cuba nak faham. dan ambil ibrah dari setiap yang ditulis. mungkin lebih menjaga diri sendiri agar terpelihara jiwa.

cuma, kita cuba untuk beralih kepada kunang-kunang. yang cantik. yang memberi cahaya ketika malam. macam pelita.


haa, indah kan?

begitulah wanita, setiap yang ada pada diri perlu dijaga dengan sebaik-baiknya.

bagaimana untuk menjadi kunang-kunang yang cantik? yang menerangi kegelapan?

Sebagai muslimah kita perlu memilih untuk menjaga ketegasan diri. Tegas yang macam mana? Tegas yang dimaksudkan adalah tegas dalam peribadi. jika merasa diri bukan muslimah, maka tegaskan hati untuk memilih sebagai muslimah yang dianggapnya itu. Harus tegas dalam pergaulan sama ada di laman sosial atau juga di alam sebenar. Tegas tidak ingin mengundang fitnah. Risau dan takut dan peduli ada hati-hati yang akan terjatuh cinta. Juga khuatir seandainya jika dia tidak tegas, agamanya akan terconteng. Bimbang agamanya mendapat malu dek kelakuannya. Saya amat gemar akan kata-kata ustaz Hazrizal Abdul Jamil ini yang berbunyi:

GADIS SEMASA ADALAH GADIS YANG HIDUP DIERA FITNAH DAJJAL. JUSTERU, ZAMAN MEMERLUKAN BUKAN WANITA LEMAH LEMBUT, SOPAN LONGLAI YANG ‘JINAK’.
KITA MEMERLUKAN GADIS SEMASA YANG PENDIRIANNYA TEGUH. TETAPI KEYAKINAN DAN TEGUHNYA DIA TIDAK SAMPAI TAASUB. KITA MEMERLUKAN GADIS SEMASA YANG PEMBAWAANNYA DEGIL TETAPI DEGILNYA TIDAK SAMPAI TIDAK BOLEH DIAJAR JATI DIRINYA TEPAT DENGAN PERTIMBANGAN SEMASA, DIATAS NERACA AL-QURAN, AL-SUNNAH SERTA FITRAH KEMANUSIAAN YANG DIPERKASA.

 -----------------------------------------------------
pendapat diri.

 Muslimah perlu tegas pada diri dan juga persekitarannya. Prinsipnya teguh dan meletakkan dirinya diwasilah yang tinggi yang mana mahu menjadi muslimah sejati. Bukan muslimah yang comel, muslimah yang ayu juga muslimah yang manja tapi MUSLIMAH SEJATI kerana muslimah sejati bukan dilihat dari kekhuatirannya digoda orang di tepi jalan atau laman sosial tetapi dilihat dari kekhuatiran dirinyalah yang mengundang orang lain jadi tergoda. Sebagai muslimah , kita perlu letakkan persoalan ini dalam diri kita masing-masing "muslimah sejatikah aku?", Insya Allah hanya kamu dan Allah tahu diri kamu.


inilah yang cuba untuk disampaikan. 

mari menjadi kunang-kunang yang cantik. ^^ biar bidadari sorrrgaa jeles. :)
 
 

No comments:

Post a Comment

Sila masukkan nama anda. Terima Kasih daun kari. :D